Har du indgået en uddannelsesaftale med en erhvervsuddannelseselev, skal du være opmærksom på, at eleven kan have ret til betalt ferie, selv om der ikke er optjent ret til betalt ferie fra din virksomhed.
Elever har nemlig efter Ferieloven en særlig ret til betalt ferie, der sikrer, at elever har ret til betalt ferie fra arbejdsgiver på tidspunkter, hvor der ellers ikke er optjent ret til betalt ferie. Denne ferie kaldes også tildelt ferie.
De særlige regler om elevers ferie fremgår af Ferielovens § 42.
Omfanget af tildelt betalt ferie
I den første og anden hele ferieafholdelsesperiode efter ansættelsesforholdet er begyndt, har eleven ret til betalt ferie i 5 uger.
Ferieafholdelsesperioden er den periode, der går fra den 1. september til den 31. december det efterfølgende år, og er dermed fire måneder længere end ferieåret, der løber fra den 1. september til den 31. august.
Det er dog ikke en betingelse, at uddannelsesaftalen skal omfatte hele ferieafholdelsesperioden, for at eleven er berettiget til betalt ferie. Elever med korte uddannelsesaftaler har således også ret til betalt ferie efter disse regler.
Efter anden hele ferieafholdelsesperiode følger eleven de almindelige regler om optjent betalt ferie.
Tidspunktet for påbegyndelse af ansættelsen
Foruden ovenstående ret til betalt ferie i første og anden hele ferieafholdelsesperiode har tidspunktet for ansættelsen begyndelse betydning for omfanget af tildelt betalt ferie.
Hvis eleven påbegynder sin ansættelse i perioden fra den 2. september til den 31. oktober, har eleven også ret til betalt ferie i 5 uger i den ferieafholdelsesperiode, der knytter sig til ferieåret.
Såfremt ansættelsen påbegyndes i perioden fra den 1. november til den 30. juni, har eleven ret til 3 ugers betalt hovedferie i hovedferieperioden, der løber fra 1. maj til 30. september. Derudover har elever ansat i denne periode ret til 5 dages betalt ferie under virksomhedslukning før hovedferieperioden, for eksempel hvor hele virksomheden er lukket i dagene mellem jul og nytår. Der er dog ikke ret til de 5 dages betalt ferie, hvis der ikke er virksomhedslukket før hovedferieperioden.
Påbegynder eleven sin ansættelse i periode fra 1. juli til og til den 31. august, er der ikke i denne periode nogen særlig ferieret for eleven. Her optjener eleven 2,08 dages ferie pr. måned, det vil sige i alt 4,16 feriedage, hvis ansættelsen er begyndt for eksempel 1. juli. Elevens første hele ferieafholdelsesperioden begynder herefter den 1. september, hvor der er ret til 5 ugers betalt ferie jf. ovenfor.
Lønnen under ferien
Under ferien skal du betale eleven den løn, som eleven har på ferietidspunktet. Har eleven fra tidligere beskæftigelse optjent feriegodtgørelse for et antal feriedage, skal du – såfremt denne betaling er lavere end elevens løn – supplere op til elevens løn på ferietidspunktet.
Optjener eleven feriegodtgørelse fra anden arbejdsgiver samtidig med ansættelsen hos dig, må den optjente ferie fra sideløbende beskæftigelse dog ikke anvendes til modregning, da disse feriepenge skal benyttes i forbindelse med ferie fra det andet ansættelsesforhold.
Ferietillæg
Foruden løn under ferie er eleven berettiget til ferietillæg. Ferietillægget udgør efter Ferieloven 1%, der beregnes af den ferieberettigede løn. Tillægget udbetales enten samtidig med, at den dertil svarende ferie begynder, eller sammen med lønnen for maj og august for ferietillæg optjent i perioden fra den 1. september til den 31. maj henholdsvis for perioden 1. juni til den 31. august.
Vær opmærksom på, at der kan være særlige regler om ferietillægget i den enkelte overenskomst, herunder et forhøjet ferietillæg.
Feriens placering
De almindelige regler om varsling af ferie gælder også for elever, og her skal du være opmærksom på, at du skal fastsætte hovedferien med 3 måneders varsel og restferie med 1 måneds varsel.
Bortfald af tildelt ferie
De tildelte feriedage kan kun afholdes i den ferieafholdelsesperiode, hvor de er tildelt og bortfalder derfor ved ferieafholdelsesperiodens udløb. Eleven kan derfor ikke, som det er tilfældet ved optjent ferie, få udbetalt 5. ferieuge eller med arbejdsgiver aftale at 5. ferieuge overføres til afholdelse i den følgende ferieperiode. Har eleven optjente feriedage, kan disse udbetales/overføres efter de samme regler som for øvrige medarbejdere.
Hvis elevforholdet ophører, bortfalder elevens særlige ferierettigheder. Det betyder, at tildelt ferie, som eleven ikke har afholdt på tidspunktet for afbrydelsen af elevforholdet, bortfalder. Der skal således ikke afregnes feriegodtgørelse for den tildelte ferie, som eleven ikke har afholdt. Ved fratrædelse har eleven dog ret til feriegodtgørelse for optjent, men endnu ikke afholdt ferie efter de samme regler som for øvrige medarbejdere.
Giver ovenstående anledning til spørgsmål, er du som KA-medlem naturligvis velkommen til at kontakte juridisk afdeling.