Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Aktuelt

Nyheder

NYHED

Det er ikke altid nok bare at tale om tingene..

En mundtlig advarsel er lige så gyldig som en skriftlig, men den kan være svær at bevise senere. Vi anbefaler derfor altid, at en advarsel er skriftlig.

Det er ikke altid nok, at en advarsel er skriftlig. Der er en række andre krav, der skal være opfyldt, så der ikke opstår nogen tvivl senere. Foto: Colourbox

Oplever man som arbejdsgiver, at en medarbejders adfærd eller indsats er utilfredsstillende eller uacceptabel - eller at medarbejderen ikke lever op til de forventninger, der er til den pågældende i ansættelsen, så kan man være nødsaget til at foretage indskærpelser over for medarbejderen.

I mange tilfælde vælger arbejdsgivere at tale om tingene – og det er der intet forkert i.

En mundtlig advarsel er lige så gyldig som en skriftlig, men den kan være svær at bevise senere – for eksempel i en opsigelsessituation. Vi anbefaler derfor altid, at en advarsel er skriftlig, og at medarbejderen kvitterer for modtagelsen.

Hvad skal advarslen indeholde?

Det er ikke altid nok, at en advarsel er skriftlig.

Der er en række andre krav, der skal være opfyldt, så der ikke opstår nogen tvivl senere. Som arbejdsgiver er det vigtigt, at man i et klart og præcist sprog tilkendegiver følgende i en advarsel:

  • Hvad er virksomheden utilfreds med? Med andre ord: Hvorfor gives advarslen?
  • Hvad skal medarbejderen gøre for at rette op på de påtalte ting?
  • Hvilken konsekvens kan det få for medarbejderen, hvis ikke de påtalte ting efterleves? Her er der oftest tale om en opsigelse eller bortvisning som konsekvens.

Hvorfor er en skriftlig advarsel en god idé?

En skriftlig advarsel kan virke hård i manges øjne, men ikke desto mindre er den utrolig vigtig i forbindelse med opsigelser, som er begrundet i medarbejderens forhold. 

I en sådan situation har det væsentlig betydning for vurderingen af opsigelsens saglighed, om der er givet en skriftlig advarsel eller ikke.

Opsiger man en medarbejder med begrundelse i dennes adfærd, alene på baggrund af en mundtlig advarsel, er der stor risiko for, at man som arbejdsgiver kommer til at betale en godtgørelse for usaglig opsigelse.

En sådan godtgørelse kan man komme udenom ved at sørge for at give alle advarsler skriftligt.

Hos KA er vi selvfølgelig behjælpelige i forbindelse med advarsler såvel som opsigelser. Skulle der være spørgsmål eller behov for hjælp til at udforme en advarsel til din medarbejder, er du altid velkommen til at kontakte KA på 82 132 132 eller juridisk@ka.dk

Bliv medlem

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her