Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Aktuelt

Nyheder

NYHED

KAs Verdensmåls Masterclass kom godt fra land

​​​​​​​Forleden tog en række af KAs medlemmer hul på Verdensmåls Masterclass, hvor de skal arbejde med FNs Verdensmål. Det er det første af den slags forløb for små og mellemstore virksomheder.

Kommunikationsdirektør Kim Nøhr Skibsted fra Grundfos holdt en peptalk på KAs Verdensmåls Masterclass. Foto: Søren Ploug Lilmoes

- I er modige.

Ordene fra KA-direktør Karsten Høgild er møntet på de medlemsvirksomheder, der er repræsenteret i mødelokalet på Poul Due Jensen Academy i Bjerringbro denne solrige mandag i august. Virksomhederne har sagt ja til at deltage i et særligt masterclass-forløb, hvor de skal beskæftige sig med FNs Verdensmål.

- Mange store virksomheder rundt i verden, og også i Danmark, er i gang med at arbejde for at fremme verdensmålene. Der har indtil nu ikke været igangsat mange tiltag i forhold til små og mellemstore virksomheder, så I og vi er first mover i det arbejde, siger Karsten Høgild i sin velkomst.

Verdensmåls Masterclass gennemføres i samarbejde med Hansen & Ersbøll Agenda, der har specialiseret sig i at udbrede arbejdet med verdensmålene til virksomheder og organisationer.

Når forløbet er veloverstået til december, står den enkelte virksomhed med en handlings- og kommunikationsplan for, hvordan verdensmålene konkret kan sættes i spil i hverdagen. Inden da venter tre kursusdage med øvelser og indlæg samt hjemmearbejde.

Grøn forkæmper

Verdens lande formulerede i 2015 i alt 17 verdensmål, som skal være indfriet i 2030. Et mål handler om at afskaffe fattigdom, et andet mål går på at fremme ligestilling, mens et tredje mål handler om at sikre et bæredygtigt forbrug. På masterclass handler det i første omgang om at finde det eller de verdensmål, som det er relevant at arbejde med for den enkelte virksomhed.

Inden virksomhederne tager hul på gruppearbejdet, leverer Kim Nøhr Skibsted, Grundfos’ kommunikationsdirektør, en peptalk om, hvor vigtigt det er at fremme verdensmålene.

Det er ikke nyt for Grundfos at gå grønt til værks – allerede tilbage i Niels Due Jensens tid som koncernchef, længe før verdensmålene blev formuleret, fokuserede pumpegiganten på begreber som bæredygtighed og ansvarlighed.

Budskabet fra Kim Nøhr Skibsted er, at det ikke kun er de store virksomheder, der skal bruge krudt på verdensmålene. Små og mellemstore virksomheder bør også gå aktivt og seriøst til værks, fordi de krav, der stilles til bæredygtighed, vil vokse - så hopper man ikke med på vognen, risikerer man at blive efterladt på perronen.

Samtidig advarer Kim Nøhr Skibsted virksomhederne mod at tro, de kan gøre en forskel i forhold til alle 17 verdensmål. Fokusér på et enkelt mål eller to.

- Find den hylde, hvor I kan gøre en forskel, siger han.

Fulde af forventning

Hos Renell, der beskæftiger sig med specialrengøring, ser de muligheder i at arbejde med verdensmålene. Planlægningschef Hans-Christian Bach Overholdt samt økonomi- og administrationschef Trine Nilsson deltager i masterclass. De fortæller, at Renell allerede gør meget af det, som verdensmålene tilsiger, men der kan gøres endnu mere.

- Jeg tror godt, at vi kan blive bedre til at beskrive og synliggøre det, vi gør, siger Trine Nilsson.

Hans-Christian Bach Overholdt tror, at masterclass kan bidrage med nytænkning.

- Jeg håber, at det kan være med til at give os nye indgangsvinkler. Vi er på et marked, hvor der er mange andre virksomheder, så det vil være fint, hvis vi kan bruge det her til at skille os ud positivt, siger han.

Rådgivningsfirmaet Constructa deltager også i Verdensmåls Masterclass, og indehaver Christian Aagaard vil bruge forløbet som en form for pusterum, inden Constructa næste forår skal i gang med strategiarbejdet.

- For vores vedkommende handler det om at skabe link mellem det, vi som virksomhed står for, og verdensmålene, og det forventer jeg, at masterclass kan bidrage til, siger han.

Christian Aagaard understreger vigtigheden af at kunne begrænse sig i forhold til, hvilke verdensmål virksomheden skal beskæftige sig med.

- Man kan jo sige ja til det hele, så opgaven bliver at begrænse sig, siger han.

 

I næste nummer af magasinet VÆRDI, der udkommer i slutningen af september, er der et stort interview med Grundfos-topchef Mads Nipper om verdensmål og virksomhedernes ansvar for at skabe en bedre verden.   

Bliv medlem

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her