Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Aktuelt

Nyheder

NYHED

Som arbejdsgiver bør du ikke låne penge ud til ansatte

En aktuel sag viser, at man som arbejdsgiver ikke bør udlåne penge til medarbejdere. Ønsker man alligevel at gøre det, skal man tage sine forholdsregler.

Foto: Colourbox

Arbejdsgiver bliver ofte spurgt af medarbejdere, om arbejdsgiver kan yde et lån.

Arbejdsgivere er i almindelighed hjælpsomme sjæle, der gerne siger ja til at hjælpe, men samtidigt opnås der ved et lån en stærkere tilknytning mellem virksomhed og medarbejder.

Dertil kommer, at arbejdsgiver kender til medarbejderens løn og udbetaler den, hvorfor arbejdsgiver lettere kan vurdere sin risiko ved at låne penge ud til sin medarbejder.

Udlån fra arbejdsgiver til medarbejder ender imidlertid ikke altid godt.

KA var for nylig involveret i en retssag, hvor vores medlemsvirksomhed havde udlånt et beløb til sin medarbejder på 32.000 kroner, som skulle videreudlåne pengene.

Virksomheden havde ikke oprettet et lånedokument, hvoraf betingelserne for lånet fremgik, men virksomheden kunne dokumentere, at beløbet var overført til medarbejderen, og der var emaildokumentation for, at medarbejderen på sine grædende knæ havde bedt om lånebeløbet.

Efter virksomheden havde udlånt pengene, søgte virksomheden dialog med medarbejderen om, hvorledes lånet skulle tilbagebetales.

Det resulterede i, at medarbejderen blev trukket 1.000 kroner om måneden i løn.

Da medarbejderen fratrådte, inden lånet var tilbagebetalt, blev den resterende del af lånet modregnet op til fratræden.

Uventet resultat

Sidenhen blev der indledt en retssag, der primært omhandlede saglig afskedigelse, men under sagen gjorde medarbejderen gældende, at virksomheden selv havde udlånt pengene og derfor ikke kunne foretage modregning.

Dette fik medarbejderen medhold i, og virksomheden mistede pengene, da låntager var gået konkurs. Det var et højest uventet resultat.

KAs enkle og klare rådgivning er, at man ikke bør udlåne penge til sine medarbejdere, da det komplicerer relationen mellem arbejdsgiver og medarbejder unødigt. Løn gør man sig fortjent til hos sin arbejdsgiver, og penge låner man i banken.

Hvis man alligevel låner penge ud til sin ansatte, er det vigtigt, at der er skriftlig dokumentation herfor samt aftalt lånebetingelser. Det er navnlig vigtigt, hvorledes lånet skal tilbagebetales.

Det bør aftales, at tilbagebetaling kan ske ved modregning i løn, og at lånet forfalder til indfrielse ved opsigelse af ansættelsesforholdet, således at restlånet - uanset størrelse - kan indfries i lønnen op til fratrædelse.

Bliv medlem

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her