Om KA og medlemskab

HR og værktøjer

Overenskomst og aftaler

ESG og ansvarlighed

Politik og presse

Nyheder og events

Søg
Close this search box.

-

Ukendt arbejdsgiverforening vil være kendt

Kristelig Arbejdsgiverforening (KA) er næsten helt ukendt blandt danske arbejdsgivere, viser ny analyse foretaget af Analysegruppen. KA vil derfor satse kraftigt i 2003 på at blive kendt og øge medlemstallet.

Af: Arbejdsgiverforeningen KA

Bliver danske arbejdsgivere spurgt, hvilke arbejdsgiverorganisationer de har kendskab til, er der kun én procent, som svarer KA. Det viser en analyse, hvor 500 arbejdsgivere i virksomheder med mellem 5 og 200 ansatte er blevet interviewet. Det er et alt for ringe kendskab mener man i KA, og det skal der gøres noget ved.

“Selvfølgelig havde vi håbet, at flere havde peget på KA i analysen, men vi tager det som en udfordring. Vi har brugt de sidste par år på at trimme vores organisation, så den er blevet tidssvarende, og vi ved, at vi i dag har professionelle medarbejdere, som kan honorere de krav som virksomhedsledere stiller til deres arbejdsgiverforening. Vi har et godt produkt, som blot skal gøres synligt for flere,” siger Karsten Høgild, som er direktør i KA.

I KA er der i 2002 blevet arbejdet med værdigrundlaget for organisationen. En ny profil er blevet skabt, og en ny hjemmeside er netop lanceret.

“Vi har lagt os fast på tre nøgleord i vores værdigrundlag. Det er ansvar, tillid og respekt. Det må og skal være bærende elementer på en virksomhed og i vores samarbejde med virksomheden. Hele vores overenskomstsystem er præget af disse værdier, hvor vi tror på dialog frem for konflikt. Vi har valgt et nyt slogan, som hedder: plads til selvstændige tanker. Vi tror nemlig på, at der skal være plads og frihed til det enkelte menneske, for det giver de bedste resultater,” forklarer Karsten Høgild.

KA har ca. 750 medlemsvirksomheder. Det lykkedes at holde status quo i medlemstallet i 2002 efter tre år med nedgang.

“Vores mål er at knække kurven yderligere i 2003. Når en tilsvarende analyse bliver foretaget om et eller to år, skal den vise en større kendskabsprocent blandt virksomhedsledere. Analysen siger også, at mange arbejdsgivere tror på ideen bag KA og den viser, at der er behov for KA på det danske arbejdsmarked. Vi har også selv erfaret, at dér hvor vi først har kontakt med en virksomhed bliver de ofte medlem, og de er det i mange år. Vi har en meget god og solid medlemsgruppe, som sætter pris på, at der er plads til selvstændige tanker,” forklarer Karsten Høgild.

Del denne artikel: