NYHED
Overenskomstforhandlinger
KA
KA Pleje

Generalforsamling 2015: Knap 300 deltagere fik stillet sulten – og fik sult efter mere

Årets generalforsamling i KA bød på inspiration, tid til netværk og et indspark til at bevare sulten.

Man skulle næsten tro, at medlemmerne kendte bestyrelsesberetningen på forhånd. For der blev minglet og networket allerede fra morgenen af den 6. marts, hvor KA og KA Pleje afholdt deres årlige generalforsamling på hotel Comwell i Aarhus.

I bestyrelsesberetningen pointerede formand Svend Erik Bøytler Rahbek nemlig blandt andet, at KA i 2015 har fokus på symbiose. Det vil sige, at KA ønsker at opfordre medlemmerne til at udnytte tværfagligheden i organisationen for eksempel gennem networking, men også ved at bruge hinandens faglige kompetencer. På generalforsamlingen var dette også muligt ved hjælp af en stand på virksomhedsmessen – noget, 25 virksomheder havde taget imod tilbuddet om.

Arbejdsklausuler og ”den lille hjælper”

Der var også mange andre ting på formandens bord til de opmærksomme deltagere i generalforsamlingen. KA vil gerne have flere medlemmer igen og tog initiativ til en medlemskampagne. Arbejdsklausulerne hos flere kommuner er ét af de steder, hvor KA har presset på politisk, da det ifølge formanden er i strid med EU-retten. Og KA vil gerne blive en endnu bedre ”lille hjælper” for virksomhederne. Noget af det, som er på trapperne på det område er: En ny og bedre forsikringspartner, hjælp til medarbejderhåndbog og med tiden også en finansieringsaftale, hvis det går, som bestyrelsen håber.
Desuden lagde Svend Erik Bøytler Rahbek op til en løbende drøftelse af obligatorisk minimumsindbetaling til pension.

Selvom der var over 100 stemmeberettigede med ledsagere til KA’s generalforsamling, fik de ikke noget at stemme om.

- Det har desværre ikke været muligt, at få et overenskomstresultat til godkendelse på plads inden generalforsamlingen, konstaterede formanden, som mindede tilhørerne om alternativet:

- Indtil mæglingsskitsen er på plads, kan vi alle glæde os over, at vi ikke har konfliktret i vores overenskomst med Krifa.

Den kommende mæglingsskitse vil blive sendt til afstemning på en ekstraordinær generalforsamling senere på året.

Fritvalgsordning under pres

KA Pleje havde samtidig deres generalforsamling – med omtrent ti stemmeberettigede deltagere.

I bestyrelsesberetningen, som blev leveret af afgående formand Heidi Lundberg, var der særligt fokus på fritvalgsordningen, som har afgørende betydning for de fleste medlemmer af organisationen. Blandt andet blev problematikkerne i §83a drøftet, som giver mulighed for at kommunen på grund af rehabilitering uden varsel kan fratage leverandøren en borger – uden mulighed for at leverandøren selv kan byde ind på opgaven.  Desuden var generalforsamlingen en anledning til at overveje, om KA Pleje-medlemmerne kunne få glæde af en fælles vaskeriordning.

Heller ikke her blev der brug for afstemning. Selvom formanden er afgående valgte KA Pleje at benytte sig af, at deres vedtægter giver mulighed for at sænke antallet af medlemmer i bestyrelsen med én.

Bevar sulten

Der var også inspirerende foredrag at lytte til for dagens deltagere. KA Pleje-medlemmerne havde mulighed for at lytte til Tina Lynge fra Patientsikkerhed Danmark, som holdt foredrag om betydningen af faste vaner som virker i praksis i plejesektoren. Alle havde sidst på eftermiddagen mulighed for at lade sig inspirere af bestyrelsesformand i FC Midtjylland Rasmus Ankersen, som talte om at bevare sulten i en succesfuld virksomhed. I én af de fem hovedpunkter i foredraget pointerede han:

- Succes kan få held til at ligne genialitet. Behandl din succes med samme skepsis, som du behandler dine fejltagelser.

Hvis deltagerne ellers havde sult tilbage, sluttede dagen med en festmiddag efterfulgt af underholdning af Kristian Lilholt med band.

Læs mere om generalforsamlingen i løbet af ugen - og i næste udgave af magasinet VÆRDI.

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her