- Vi jubler ikke over aftalen, fordi den indeholder en række elementer, som bestemt ikke er groet i vores have. Omvendt er vi, når nu politikerne har ønsket at regulere området, tilfredse med, at KAs overenskomst fortsat anses som gældende på godstransportområdet, siger KA-direktør Karsten Høgild.
Aftalen slår fast, at en overenskomst målt på det samlede omkostningsniveau ikke må afvige væsentligt og entydigt fra 3Fs overenskomst.
- KAs overenskomst er på nogle områder skruet anderledes sammen end 3Fs overenskomst, men omkostningsmæssigt er den på samme niveau. Det betyder, at KAs overenskomst også i fremtiden vil være gældende, og det er vi naturligvis tilfredse med, siger Karsten Høgild.
Aftalen kommer i kølvandet på det forslag, som Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) præsenterede få uger før jul. I det forslag blev der reelt lagt op til at give 3F et monopol på området, hvilket ville være et anslag mod aftalefriheden på arbejdsmarkedet.
- Der var stærke kræfter, som ønskede at give 3F et monopol på området. Det er heldigvis blevet forhindret i den endelige aftale takket være en række partier, der har kæmpet hårdt for at bevare aftalefriheden. Der er grund til at rose deres indsats, siger Karsten Høgild.
I forslaget fra FH og DA lød anbefalingen, at virksomheder uden en 3F-overenskomst skulle kontrolleres af myndighederne på en måde, som virksomheder med 3F-overenskomst ville blive skånet for.
- Det var en rigtig dårlig og diskriminerende idé, som heldigvis er blevet droppet i den endelige aftale, siger Karsten Høgild. Han udtrykker også tilfredshed med, aftalen sætter en stopper for social dumping ved cabotagekørsel.