Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Tilbage
Aktuelt

Nyheder

ARTIKEL
2015-04

Vejledning om obligatorisk oplysning om klagenævn

Virksomheder med B2C-aktiviteter skal fra 1. oktober 2015 oplyse forbrugere om ankenævn, som kunden kan indgive klage til, hvis der opstår en tvist.

Som Håndværksrådet oplyste om i september trådte en ny forbrugerklagelov i kraft d. 1.oktober i år. Med den nye forbrugerklagelov i kraft skal de erhvervsdrivende nu oplyse forbrugerne om, hvortil forbrugerne kan indgive klage, hvis der opstår en tvist. For at opfylde kravene i loven skal det ankenævn, som forbrugeren kan klage til, være optaget på en liste udarbejdet af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen. Er man som virksomhed i tvivl om, hvorvidt det ankenævn, man anvender i branchen, opfylder kravene, kan man rette henvendelse til sin organisation eller til Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen.

 

Krav til virksomheden

Hvis virksomheden har en hjemmeside skal det fremgå tydeligt og let tilgængeligt på hjemmesiden, hvilket ankenævn forbrugeren kan indgive klage til og adressen på klagenævnet. Hvis man anvender generelle forretningsvilkår, skal oplysningerne også stå i disse. Oplysningen skal gives forud for eller i forbindelse med indgåelse af aftalen.

Hvis den erhvervsdrivende hverken har en hjemmeside eller anvender generelle forretningsvilkår, skal oplysningen først gives, hvis den erhvervsdrivende helt eller delvist afviser et krav fra forbrugeren. Uanset om virksomheden allerede har givet oplysningerne på sin hjemmeside eller i de generelle forretningsbetingelser, skal forbrugeren også have oplysningerne i forbindelse med, at den konkrete tvist opstår.

De oplysninger, der skal gives til forbrugeren er navn og adresse på det ankenævn virksomheden er tilknyttet og hvortil forbrugeren kan klage. Disse oplysninger skal gives på skrift til forbrugeren.

Der er ingen pligttekst eller andre krav til formuleringen af oplysningerne til forbrugeren. Man kan derfor formulere oplysningerne som man synes. Eneste krav er blot, at det sker  skriftligt og at forbrugeren modtager kontaktoplysningerne på det klagenævn, hvortil der kan klages.

Et forslag til en formulering kunne dog være:

»[virksomhedens navn] er tilknyttet [ankenævnets navn] beliggende [adressen]. I tilfælde af tvist kan klage indgives hertil. Se mere på [link til klagenævnets hjemmeside].«

Overtrædelse af reglen kan straffes med bøde i grove eller gentagne tilfælde.

Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen har en oversigt over ankenævn i Danmark.

Bliv medlem

Vi vil gerne arbejde for dig
- meld dig ind her