Om KA og medlemskab

HR og værktøjer

Overenskomst og aftaler

ESG og ansvarlighed

Politik og presse

Nyheder og events

Søg
Close this search box.

-

De små yder – de store nyder

VÆRDI sætter denne gang fokus på erhvervsuddannelserne, som er martret af en negativ og pessimistisk omtale. Men det seneste år er der kommet nye boller på suppen, og virksomhederne glæder sig.

Af: Arbejdsgiverforeningen KA

Foto: Jesper Voldgaard

“Det er svært at ryste de pessimistiske udsagn om lærlinge og erhvervsuddannelser af sig. For vi har i årevis fået tudet ørene fulde om, at gymnasiet er det eneste rigtige, at erhvervsuddannelserne er for dem, der ikke kan andet, og at lærlinge er dovne, uduelige og ustabile.”

Sådan indleder Karsten Høgild, direktør i KA, temaet om lærlinge og erhvervsuddannelser i KAs og KA Plejes magasin VÆRDI. Men historien er en anden:

En reform af erhvervsuddannelserne har nemlig givet et tiltrængt løft til erhvervsuddannelserne. Og de små og mellemstore virksomheder ser frem til at opleve effekten af uddannelserne, når en ny generation af lærlinge banker på døren og be’r om en læreplads.

Gun-Britt drømte stort
I magasinet kan du også møde frisøren Gun-Britt, som er medlem af KA. Hun fortæller om hendes arbejde for at forandre frisørfaget – et arbejde, som har stået på i over 40 år.

Hun fortæller om et skelsættende møde med en af de fremmeste frisører. Et møde, som betød, at den dengang 19-årige Gun-Britt kunne se sig selv i en branche, som hun havde svært ved at forlige sig med:

“Hvis jeg ikke havde mødt Vidal Sassoon, så er jeg ikke sikker på, jeg var blevet i den her branche. Han ændrede en verden, for han sagde, at det at klikke er kunst og arkitektur. Da jeg så ham, var jeg lige ved at græde, for jeg havde hungret efter at finde nogen, der kunne se det og føre mig videre. Og det gjorde han,” fortæller Gun-Britt.

Hun fortæller i interviewet om de første vanskelige år som iværksætter og selvstændig. Og hvad der ligger til grund for en erhvervskarriere, som har bragt hende til USA, i modemagasiner og i livsstilsmagasiner i fjernsynet.

Del denne artikel: