Om KA og medlemskab

HR og værktøjer

Overenskomst og aftaler

ESG og ansvarlighed

Politik og presse

Nyheder og events

Søg
Close this search box.

Medarbejderhåndbog

Hvordan er det nu det er i forhold til arbejdstidsregistrering, arbejdstøj og brug af sociale medier i arbejdstiden? Gælder der særlige aftaler om fravær til lægebesøg og kørsel i egen bil? Eller om rygning på arbejdspladsen? Ved dine medarbejdere, hvad der gælder – og kan du dokumentere, at de ved det?

En medarbejderhåndbog kan være et særdeles værdifuldt værktøj som supplement til de individuelle aftalevilkår, der fremgår af medarbejdernes ansættelseskontrakter. Har din virksomhed mere end et par medarbejdere ansat, kan det give god mening at få udarbejdet en. 

Info

Simon Blohm Laugesen - Virksomhedskonsulent

Er du i tvivl, så kontakt mig eller mine kolleger i juridisk afdeling.

Dir. tlf.: +45 82 132 124
Mail: simon@ka.dk

Spørgsmål & svar:

Generelt:

Der er helt sikkert rigtig mange uskrevne regler og aftaler på din virksomhed, som får hverdagen til at fungere. De stammer som ikke nødvendigvis fra lovgivning eller overenskomster, men er skræddersyet til lige præcis din virksomhed.

Det kan være en fordel at have en medarbejderhåndbog, hvor din virksomheds retningslinjer er samlet på ét sted, så dine medarbejdere ved præcist, hvor de skal finde svar på deres spørgsmål – og så du kan dokumentere, at du har oplyst dem om, hvordan I gør på virksomheden. Samtidig er det også en stor hjælp til nye medarbejdere, som jo af gode grunde ikke kender til de uskrevne regler, eller hvordan man plejer at gøre tingene.

Har du en større virksomhed, er det måske endnu mere vigtigt, at retningslinjerne er ens for alle, og det kan en medarbejderhåndbog hjælpe med at sikre. Får du én gang for alle beskrevet retningslinjerne, er du som arbejdsgiver også mere sikker på, at alle medarbejdere får samme svar, når de spørger om noget.

Der er ikke krav i hverken lov eller overenskomst om, at virksomheder skal have medarbejderhåndbøger, og der er derfor heller ikke nogen fast formel for, hvad der skal stå i dem, eller hvordan de skal sammensættes. De er lige så forskellige som de virksomheder, der bruger dem.

Eftersom det ikke er et krav, at din virksomhed har en medarbejderhåndbog, er der heller ingen regler for, hvornår du bør udarbejde en. Det er en smagssag, hvornår du tænker, at din virksomhed har en størrelse, hvor driften kan lettes af en håndbog, der samler svar på en masse spørgsmål ét sted.

Det er dog vores erfaring, at når din virksomhed beskæftiger mere end en håndfuld medarbejdere, så kan du med fordel overveje at få udarbejdet en. Jo flere medarbejdere, jo flere spørgsmål og jo flere måder vil der være at gøre tingene på.

Vi tilbyder alle medlemmer gratis hjælp til at udarbejdelsen af en medarbejderhåndbog, der er skræddersyet til lige præcis din virksomhed.

Vi har samlet en lang række emner, som du kan vælge til eller fra i forhold til, hvad der er relevant for din virksomhed og dine medarbejdere. Du kan selvfølgelig sagtens klare det hele selv, men du kan også få en af vores dygtige jurister på besøg, så I sammen kan snakke punkterne i gennem i forhold til, hvad der vil være relevant for dig.

Vi sørger for færdiggørelsen af den endelig håndbog, og har du udenlandske medarbejdere, tilbyder vi også at oversætte håndbogen til engelsk for dig. Du får altid den færdige håndbog tilsendt som pdf-fil, men vil du gerne kunne udlevere fysiske udgaver af håndbogen til dine medarbejdere, sørger vi også for at printe og sende det antal udgaver, du har behov for.

Kontakt juridisk afdeling, så hjælper vi dig altså ikke bare i gang, men sørger også for, at du kommer i mål med opgaven. Så snart du har betalt dit kontingent, er al hjælp og rådgivning i denne forbindelse ganske gratis.

Når du er medlem hos os i KA er det gratis for dig at få hjælp til at udarbejdelsen af en medarbejderhåndbog, der er skræddersyet til lige præcis din virksomhed.

Det inkluderer altså både et møde hos dig med gennemgang af, hvad der skal medtages i din håndbog, evt. rettelser efter mødet og selvfølgelig færdiggørelse af din endelige håndbog i både fysisk og digital udgave. 

Er det relevant for dig med en engelsk udgave af håndbogen, tilbyder vi også at oversætte håndbogen til engelsk for dig. Er der tale om særligt komplicerede tekster, kan du blive opkrævet et mindre beløb for oversættelsen – det vil du naturligvis få besked om på forhånd, og du vil også få oplyst en evt. pris.