Om KA og medlemskab

HR og værktøjer

Overenskomst og aftaler

ESG og ansvarlighed

Politik og presse

Nyheder og events

Søg
Close this search box.

-

Himmelstormeren fra Helsingør

Servicefirmaet Renell drøner derudaf med væksttal, der giver de fleste baghjul. Vi tegner et portræt af familievirksomheden, der er i fuld gang med at forvandle sig til en gigant.

Af: Søren Ploug Lilmoes

, journalist

Simon Elleskov er Renells administrerende direktør. Foto: Lars Salomonsen

Servicefirmaet Renell strutter af succes. I dag beskæftiger virksomheden med hovedsæde i Helsingør på den gode side af 600 medarbejdere – det er en fordobling på få år. Omsætningen vokser og vokser, og den positive udvikling betyder, at Renell i dag er Arbejdsgiverforeningen KAs største medlem.

Selv om tallene selvfølgelig skaber glæde på direktørkontoret, så handler det hele ikke om vækst, understreger Simon Elleskov, Renells administrerende direktør.

“For os er vækst ikke et mål i sig selv. Jeg tror ikke, det er sundt eller langtidsholdbart, hvis man driver virksomhed udelukkende efter, at man skal opfylde et bestemt vækstmål,” siger han og tilføjer:

“Det nytter ikke at få en masse nye kunder, hvis det går ud over de eksisterende kunder, og de så forsvinder. Det betyder også, at der er opgaver, vi ikke byder på, hvis vi ikke føler, at driften kan følge med,” siger han.

Service i mange afskygninger
Familievirksomheden Renell blev etableret i 1987. I dag har den specialiseret sig inden for flere områder: Rengøring for private, virksomheder og det offentlige. Ejendomsservice, som kan indeholde alt fra trappevask til hækklipning. Skadeserviceafdelingen, der trækker i arbejdstøjet, når uheldet er ude.

De seneste års positive udvikling er blandt andet båret af, at Renell har sikret sig kontrakter med en række sjællandske kommuner. En af de nyeste aftaler er med Helsingør Kommune, hvor Renell de kommende år skal gøre rent på mere end 100.000 kvadratmeter.

“Vi har de senere år fokuseret på at byde på større opgaver, og vi har heldigvis også vundet en del af dem. Men den fokusering betyder ikke, at vi har skruet ned for rengøringen hos private virksomheder. Vi skal stadig både satse på store og mindre opgaver,” siger Simon Elleskov. 

Fremgangen sker på et marked, der er præget af benhård konkurrence. Men selv om prisen spiller en afgørende rolle, så er det ikke det eneste, kunderne kigger på.

“Det er som om, at der i dag er en større forståelse for, at hvis man vil have ordentlig kvalitet, så koster det tid og dermed penge,” siger Simon Elleskov.

“Det nytter ikke at få en masse nye kunder, hvis det går ud over de eksisterende kunder, og de så forsvinder. Det betyder også, at der er opgaver, vi ikke byder på, hvis vi ikke føler, at driften kan følge med.”

Simon Elleskov, administrerende direktør, Renell

Rykker sammen i bussen
Vi forlader direktørkontoret for at høre fire Renell-chefers syn på succesen og de udfordringer, der kan være, når en virksomhed vokser så hurtigt.    

Først bliver de fire bedt om at nævne Renells største styrke med ét ord.

“Omstillingsparat,” svarer økonomi- og administrationschef Trine Nilsson. Da hun tiltrådte for tre år siden, var der cirka 250 på lønningslisten. I dag er der flere end 600, så det kræver stor omstillingsparathed fra både systemer og medarbejdere at håndtere vokseværket.

“Når vi vinder en stor opgave, så er vi gode til at ”rykke sammen i bussen” og få tingene til at hænge sammen,” uddyber hun.

Kim Lauritsen, salgschef for erhverv, nævner nærheden som Renells største styrke.

“Vi er tæt på kunderne, og de ved, at vi er til at få fat på. Den nærhed har vi bevaret, selv om vi er blevet større,” siger Kim Lauritsen, der har været hos Renell i tre år.

Elizabeth Allentoft, der snart kan fejre ti års jubilæum, er driftschef for privat- og specialafdelingen. Hun peger på service som virksomhedens største styrke.

“Konkurrencen er hård, så vi skal vinde på kvaliteten af den service, vi leverer,” siger hun.

Eva Hummelshøj, driftschef for erhverv, nævner tillid som største styrke.

“Jeg oplever kunder sige, at de stoler blindt på det, vi siger. Der er et stort ansvar forbundet med sådan en tillidserklæring, fordi det betyder, at hver gang vi siger noget, så skal det holde 100 procent,” siger Eva Hummelshøj, der har været Renell-medarbejder i knap ni år.

“Vi er tæt på kunderne, og de ved, at vi er til at få fat på. Den nærhed har vi bevaret, selv om vi er blevet større.”

Kim Lauritsen, salgschef, Renell

Bløde værdier
Når Renell vinder rengøringsopgaven i en kommune, er det et kæmpe puslespil, der skal lægges. Der er behov for mange hænder, når skoler, børnehaver, idrætshaller og andre kommunale bygninger skal rengøres på alle timer af døgnet. Erfaringen viser, at nogle af medarbejderne, der hidtil har gjort rent for et andet firma, kan rykke med over til Renell, men ikke alle.

Arbejdet, uanset om det udføres af nye eller erfarne medarbejdere, sker på en så miljøbevidst måde som overhovedet muligt.

Renell er nemlig – modsat mange konkurrenter – svanemærket. Det betyder, at virksomheden er underlagt svanemærkets kvalitetssystem, der sikrer, at forbruget af kemikalier minimeres. Det er en balancegang, fordi det handler om at værne om natur og miljø, uden at der bliver gået på kompromis med den grundige rengøring.

Historien om Renell handler ikke kun om flotte tal og vild vækst. Historien handler også om social ansvarlighed, som er en væsentlig del af virksomhedens DNA.

Renell har et godt og tæt samarbejde med en række jobcentre med det mål at få folk i arbejde. Det gælder både udsatte borgere og personer, der har været væk fra arbejdsmarkedet i en længere periode. Forløbene begynder ofte med fire ugers praktik og efterfølgende én periode i løntilskud.

“Vi har gode erfaringer med forløbene, og det er dejligt at se, hvordan folk får arbejdsglæden tilbage,” siger driftschef Eva Hummelshøj.

Renell gør også en stor indsats for at flygtninge i job. Loven siger, at de pågældende borgere senest fire uger efter at være ankommet til kommunen skal i praktik. Den strækker sig over 18 uger med minimum 15 timer pr. uge kombineret med danskundervisning.

Borgerne tager hul på praktikforløbet uden forudgående sprogundervisning, og de har derfor ingen eller minimale dansksproglige forudsætninger.

“Vi har et tæt samarbejde med mange kommuner omkring virksomhedspraktik og opkvalificering, og mange af borgerne bliver efterfølgende ansat hos os,” siger Eva Hummelshøj. Hun fortæller, at Renell samarbejder med Integro A/S, der varetager danskundervisningen for borgerne, der er i praktik hos Renell, og som har ret til danskundervisning.

Et andet eksempel Renells sociale ansvarlighed er deltagelsen i KAs masterclass-forløb, hvor en håndfuld virksomheder sidste efterår arbejdede med FNs Verdensmål.

Vokseværk giver udfordringer
Vi vender tilbage til de fire ledere. Vi beder dem komme med bud på Renells største udfordring?

Økonomi- og administrationschef Trine Nilsson lægger ud:

“Det er at sikre, at vores systemer og procedurer kan følge med. Når man vækster, som vi gør, kan det være svært at finde den fornødne tid til at optimere tingene,” siger hun.

Salgschef Kim Lauritsen mener, at den største udfordring er at få ”klædt nye medarbejdere på”:

“Når vi for eksempel vinder rengøringen i en kommune, så har vi brug for mange nye medarbejdere på én gang. Der kan det godt være en udfordring at sikre den tilstrækkelige introduktion til Renell og vores værdier – og halter det, så bliver forholdet mellem virksomhed og medarbejder ikke særlig stærkt,” siger han.

Driftschef Eva Hummelshøj peger på sproget som største udfordring, da det ikke er alle medarbejdere, der taler dansk.

Elizabeth Allentoft peger på rekruttering som største udfordring:

“Det kan godt nogle gange være noget af en udfordring at finde og fastholde de gode medarbejdere,” siger hun.

Vi runder historien af på direktørkontoret hos Simon Elleskov. Han smiler, da han får spørgsmålet om, hvorvidt Renell på et tidspunkt skal udvide sine aktiviteter til Fyn og Jylland.

“Det er der ingen aktuelle planer om, men man skal aldrig sige aldrig,” lyder hans diplomatiske svar.   

Renells 10 bud:

1) Vi kender betydningen af det arbejde, vi udfører, og er stolte over at være med til at gøre en forskel.

2) Vi hviler ikke på laurbærrene, men udfordrer os selv konstant – f.eks. med løbende kvalitetskontrol og uopfordret opfølgning hos kunderne.

3) Vi sælger REN service og er selv ikoner på dette. Vi kører i rene biler, fremstår soignerede og ryger naturligvis ikke, når vi er på arbejde hos vores kunder.

4) Vi opfører os ordentligt over for alle interessenter – kunder, medarbejdere/kolleger og samarbejdspartnere. Og vi gør det overalt og på alle kontaktflader – også i trafikken.

5) Når vi laver aftaler med kunderne, overholder vi dem naturligvis 100%.

6) Når vi taler med kunderne, ser vi dem i øjnene. Vi siger pænt ”goddag”, gi’r præcise svar og sikrer os, at kunden er tilfreds og i gode hænder, inden vi siger ”farvel og på gensyn”.

7) Vi nøjes ikke med at tro, vi ved præcis, hvad der forventes af os, fordi vi taler med kunderne. Endda ofte!

8) Modtager vi henvendelser, svarer vi på dem samme dag. Også selv om vi har travlt med andet.

9) Vi går foran, er bevidste om, at smil smitter, og er forbilleder for alle andre medarbejdere/kolleger i Renell.

10) Vi sikrer, at Renell fremadrettet kan tilbyde masser af spændende jobmuligheder for dem, der kan, vil og gider være med til at gøre en positiv forskel.

Fra venstre ses Elizabeth Allentoft, Trine Nilsson, Kim Lauritsen og Eva Hummelshøj. Foto: Lars Salomonsen

Del denne artikel: