“Vi jubler ikke over aftalen, fordi den indeholder en række elementer, som bestemt ikke er groet i vores have. Omvendt er vi, når nu politikerne har ønsket at regulere området, tilfredse med, at KAs overenskomst fortsat anses som gældende på godstransportområdet,” siger KA-direktør Karsten Høgild.
Aftalen slår fast, at en overenskomst målt på det samlede omkostningsniveau ikke må afvige væsentligt og entydigt fra 3Fs overenskomst.
“KAs overenskomst er på nogle områder skruet anderledes sammen end 3Fs overenskomst, men omkostningsmæssigt er den på samme niveau. Det betyder, at KAs overenskomst også i fremtiden vil være gældende, og det er vi naturligvis tilfredse med,” siger Karsten Høgild.
Aftalen kommer i kølvandet på det forslag, som Fagbevægelsens Hovedorganisation (FH) og Dansk Arbejdsgiverforening (DA) præsenterede få uger før jul. I det forslag blev der reelt lagt op til at give 3F et monopol på området, hvilket ville være et anslag mod aftalefriheden på arbejdsmarkedet.
“KAs overenskomst er på nogle områder skruet anderledes sammen end 3Fs overenskomst, men omkostningsmæssigt er den på samme niveau. Det betyder, at KAs overenskomst også i fremtiden vil være gældende, og det er vi naturligvis tilfredse med.”
Karsten Høgild, direktør, KA
“Der var stærke kræfter, som ønskede at give 3F et monopol på området. Det er heldigvis blevet forhindret i den endelige aftale takket være en række partier, der har kæmpet hårdt for at bevare aftalefriheden. Der er grund til at rose deres indsats,” siger Karsten Høgild.
I forslaget fra FH og DA lød anbefalingen, at virksomheder uden en 3F-overenskomst skulle kontrolleres af myndighederne på en måde, som virksomheder med 3F-overenskomst ville blive skånet for.
“Det var en rigtig dårlig og diskriminerende idé, som heldigvis er blevet droppet i den endelige aftale,” siger Karsten Høgild. Han udtrykker også tilfredshed med, aftalen sætter en stopper for social dumping ved cabotagekørsel.