Arbejdsgiverforeningen KA retter en sønderlemmende kritik af pensionsselskabet Danica for i flere aktuelle tilfælde at have vildledt KAs medlemmer samt overtrådt reglerne i forbindelse med skift af pensionsselskab.
I det ene tilfælde meddelte Danica – uden KA-medlemmets accept – det nye selskab, at pensionsopsparingen alligevel ikke skulle flyttes fra Danica.
“Det er helt utilbørligt. Sagerne er så alvorlige, at vi i øjeblikket overvejer at klage til Finanstilsynet over Danicas brud på de spilleregler, der gælder, når man skifter pensionsselskab,” siger Karsten Høgild, direktør i Arbejdsgiverforeningen KA.
Han er i denne uge blevet kontaktet af to medlemsvirksomheder, der ligesom en lang række af arbejdsgiverforeningens øvrige medlemmer har skiftet Danica ud med Nordea Liv & Pension.
I forbindelse med flytning af pensionsopsparing har Danica henvendt sig til de to KA-medlemmer, både telefonisk og skriftligt, med urigtige og manipulerende oplysninger.
“Jeg er skuffet og overrasket over, at Danica efter 24 års samarbejde med KA vælger at chikanere og skræmme vores medlemmer på den måde. Selv om man mister kunder, skal man opføre sig ordentligt, og det har Danica i den grad forsømt.”
Karsten Høgild, direktør, KA
“Det ene medlem fik for eksempel at vide, at hvis han flyttede sin opsparing fra Danica, så ville han ikke længere kunne gå på pension som 60-årig. Det er helt ude i hampen, fordi den mulighed er bevaret i hans nye aftale,” siger Karsten Høgild og tilføjer:
“Det andet medlem blev anbefalet at sprede sin pensionsopsparing på to selskaber, fordi så ville han være bedre stillet, hvis det ene selskab gik konkurs. Det er jo fuldstændig håbløs rådgivning, fordi det er almindelig kendt, at det er bedst økonomisk at samle sin pensionsopsparing ét sted.”
Skuffet over chikane
Karsten Høgild er rystet over Danicas metoder.
“Pension er særdeles kompliceret stof, som mange ikke er fuldstændig inde i – og det forsøger Danica at udnytte ved at skabe usikkerhed og utryghed, når selskabet pludselig kontakter tidligere kunder med urigtige oplysninger,” siger han.
Tidligere på måneden beskrev Jyllands-Posten indgående, hvordan visse pensionsselskaber har forsøgt at vildlede og manipulere tidligere kunder. De to nye tilfælde er sket efter avisens afdækning, så Danica har næppe ændret adfærd efterfølgende.
“Jeg er skuffet og overrasket over, at Danica efter 24 års samarbejde med KA vælger at chikanere og skræmme vores medlemmer på den måde. Selv om man mister kunder, skal man opføre sig ordentligt, og det har Danica i den grad forsømt,” siger Karsten Høgild.
Er der nogle af KAs medlemmer, der har fået tilsvarende henvendelser fra Danica, må de meget gerne kontakte Karsten Høgild på 82 132 101 eller karsten@ka.dk.