Om KA og medlemskab

HR og værktøjer

Overenskomst og aftaler

ESG og ansvarlighed

Politik og presse

Nyheder og events

Søg
Close this search box.

-

KA: Vores medlemmer skal ikke være bank for kommunen

Det er naturligvis ikke rimeligt, at små- og mellemstore virksomheder skal agere bank eller kassekredit for det offentlige, understreger vores politiske konsulent Christian Borrisholt Steen i dette indlæg, som er bragt i Børsen.

Af: Christian Borrisholt Steen

Foto: Colourbox

Vi oplever ofte, at medlemsvirksomheder har svært ved at få ikke mindst det offentlige, i særlig grad kommunerne, til at overholde de aftalte betalingsfrister, når de leverer varer eller tjenesteydelser til kommunerne.

Det er naturligvis ikke rimeligt, at små- og mellemstore virksomheder skal agere bank eller kassekredit for det offentlige, og derfor glæder det os, at EU har præsenteret et forslag til en ny EU-forordning, der skal være med til at stramme op på overholdelsen af betalingsfrister.

I flere år har der været en offentlig diskussion om, hvorvidt man burde indføre en lovbestemt betalingsfrist på 30 dage. Men hvad nytter det, hvis debitor alligevel ikke overholder den aftalte frist?

I øvrigt har flere af vores medlemmer en typisk betalingsfrist på 8 dage, og det er langt de fleste kunder heldigvis helt indforstået med, og i de tilfælde ville en lovbestemt frist på 30 dage jo være et tilbageskridt i forhold til aftalefriheden. Derfor glæder vi os over, at EU nu ønsker flere redskaber i værktøjskassen, som ikke alene handler om betalingsfrister, men redskaber, som helt generelt skal være med til at understøtte, at det bliver lettere for ikke mindst små- og mellemstore virksomheder at inddrive gæld.

For eksempel foreslår EU, at der indføres nationale mæglingssystemer, hvor man får mulighed for at løse betalingskonflikter uden for domstolene. Det mener vi, som udgangspunkt, er en god idé og en mulighed for, at ikke mindst små- og mellemstore virksomheder, som ikke nødvendigvis har ressourcerne til at indlede lange og ofte bekostelige retssager, får mulighed for en hurtigere og billigere måde at løse betalingstvister på. Endelig opfordres medlemsstaterne også til at fremme brugen af digitale betalingsværktøjer, hvilket for os at se, også kan være med til at sikre hurtigere og mere effektive betalingsprocesser, hvor risikoen for forsinkelser og manglende betaling minimeres.

Hos Arbejdsgiverforeningen KA vil vi naturligvis følge EU’s bekæmpelse af forsinkede betalinger i handelstransaktioner nøje og vi vil ikke mindst have blik for, at de nye redskaber i værktøjskassen ikke bare medfører endnu mere bøvl og bureaukrati for virksomhederne, men at reglerne rent faktisk kommer til at virke efter hensigten, så vores medlemmer og alle andre gode danske virksomheder ikke i fremtiden kommer til at lide under en dårlig betalingskultur i ikke mindst den offentlige sektor.

Del denne artikel: